dilluns, 25 de març del 2013

El segle XXI serà el segle del cervell


El segle XX, en la seva primera meitat,  va ser el segle de la física i el desenvolupament de les seves teories cabdals, la relativitat i la mecànica quàntica. En la seva segona meitat, sense oblidar els grans avenços que han continuat tant en física de partícules com en cosmologia, les dues molt relacionades, ha estat el segle de la informàtica i el de la biologia. Totes aquestes ciències continuen els seus desenvolupaments (culminats en el projecte del genoma humà que no s’hagués pogut portar a cap sense l’ajuda de la informàtica) amb les seves implicacions tecnològiques, socials i mèdiques, però ara és el moment del cervell, la nova frontera del coneixement amb projectes milmilionaris tant a la Unió Europea com als E.U.A.  Hi ha uns 10.000 laboratoris a tot el món estudiant el cervell.

Aquest és un món fascinant perquè és el nostre cervell el qui interpreta i conforma la realitat que li subministren els sentits. Aquí en tenim alguns exemples.  Hi han persones que tenen dos ulls normals, però perquè tenen una part danyada del cervell només veuen el que tenen, per exemple, a la seva dreta.  El nostre cervell veu coses quan els ulls estan tancats com, per exemple, en els somnis o quan els ulls parpellegen, cosa que fan constantment.  I, per un defecte de disseny, que prova que l’home no ha estat dissenyat per un gran enginyer sinó que ha estat fruit d’una evolució que improvisa, tenim un punt cec resultat del forat pel qual el nervi òptic surt per la retina i on no hi han fotoreceptors. Però, en general, no ens adonem perquè el cervell ho corregeix.

Si podeu llegir anglés us recomano el llibre de Giulio Tononi “Phi. A Voyage from the Brain to the Soul” on intenta esbrinar el misteri de la consciència.  Quin misteri és aquest?  Es similar, però encara més profund,  que el misteri de la vida del qual he parlat recentment.  El misteri de la vida és com emergeix de la matèria inanimada la vida, un concepte difícil de definir però que podem reconèixer fàcilment. El misteri de la consciència és com emergeix la subjectivitat de la vida, aquest concepte del  jo individual.   L’exemple més important que tenim d’autoconsciència és el de l’home encara que, en menor intensitat, el compartim amb altres espècies. Una de les proves habituals és pintar-li un punt vermell al front d’un ximpanzé mentre està inconscient i comprovar que quan el tornem a posar davant d’un mirall se’l rasca.

La consciència emergeix en cervells complexos. El nostre té unes 80.000 milions de neurones amb uns 80 bilions de connexions entre elles, sense comptar el paper, que cada vegada descobrim que és més important, de les cèl·lules glia.  La gran pregunta és:  pot emergir la consciència en una màquina suficientment complexa? O es necessiten cervells per a tenir consciències?  Probablement abans de que acabi el segle XXI  en tindrem una resposta. 

El que ens va dir Hofstadter en el seu llibre (premi Pulitzer) “Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid” és que la semàntica emergeix de la sintaxis en sistemes suficientment complexos.  Gödel, amb el seu isomorfisme entre els “Principia Mathematica” i l’aritmètica aconsegueix que els “Principia Mathematica” parlin sobre ells mateixos i així va demostrar que eren un sistema incomplet: hi havia proposicions del sistema que no eren formalment demostrables, però eren veritat.  (Els Principia eren un sistema purament formal de símbols desproveïts de significat amb regles deductives ben establertes, pura sintaxis) . Això ens fa pensar que de la complexitat pot emergir la consciència encara que el substrat no sigui biològic.

El llibre de Tononi  entronca amb el de Hofstadter ja que relaciona art amb ciència. De fet, el llibre és un seguit de diàlegs de Galileo amb personatges que representen en Crick, en Turing i en Darwin examinant altres personatges que han patit diversos traumes cerebrals i és una forma amena d’explicar-nos el funcionament del cervell amb exemples històrics bellament il·lustrats amb fotos d’obres d’art.
Douglas Hofstadter                                                                                              Giulio Tononi

        
  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada