En algun lloc he
llegit que de cada 10.000 idees es concreten 1.000 en plans de negoci, 100
obtenen finançament, 10 tenen èxit i dues es converteixen en líders del seu
sector.
Us voldria parlar
d’un exemple molt interessant. Es tracta d’una noia de 21 anys, Meredith Perry,
americana, estudiant del darrer any de la carrera d’astrobiologia. Som al
2010 i a la universitat es fa un concurs d’innovació i decideix presentar-se
hi. Ja tenia un petit historial d’innovació, almenys a nivell d’idea. Buscava
coses que la molestaven i intentava trobar-hi una solució. Havia ja inventat un
paraigües per a bicicletes o unes ulleres amb llum per llegir. Quan
acabava de fer servir el seu portàtil un dia i el volia connectar a la xarxa
elèctrica per a carregar-lo se’n va adonar de la gran contradicció que tots
sofrim: en un món on gran part de la comunicació avui dia és sense cables
(“wireless”) per a carregar el portàtil encara fem servir cables.
Per la seva
carrera no tenia cap preparació de com solucionar el problema i va començar
mirant la Vikipèdia i al cap de poc temps ja llegia articles de professionals.
Encara que es pot transmetre electricitat sense cables es va adonar que la
meitat de l’espectre de les ones electromagnètiques no era apte per la
seva perillositat i l’altra no era molt eficient i endemés subjecte a tota
classe de normatives d’ús. Aleshores es va adonar que els cristalls
piezoelèctrics poden generar electricitat a base de pressió i això s’usa, per
exemple, en les botes dels soldats per a carregar la seva radio. Però com es
podia transmetre la pressió per l’aire? Amb sons que no pogués captar la orella
humana. Va comprovar que aquesta investigació era multidisciplinària i
els diferents experts li deien que no funcionaria. Tenia moments de pànic en
que pensava que mai se’n sortiria. Però ella creia trobar solucions, va
tornar als experts i li van confirmar que el que proposava es podia fer.
Ara ve la segona
part de la dificultat. Va presentar la idea als inversors i cap la va trobar
interessant fins que va decidir buscar un que té fama d’apostar per idees
boges. Es diu Peter Thiel i ha estat soci de Elon Musk a Paypal i de Mark
Zuckerberg a Facebook. Els va agradar la idea perquè, endemés, la Perry,
no només té un prototip, sinó que ja havia contactat amb fabricants i clients,
per exemple, els restaurants de menjar ràpid que volien oferir el servei als
seus clients.
Com veieu,
aquesta història té unes quantes lliçons:
-Buscar una
necessitat insatisfeta
-Contactar amb
gent entesa
-No desanimar-se
amb les dificultats, creure amb la idea malgrat el que diguin els demés i
perseverar, perseverar i perseverar
-Buscar
finançament
-Buscar
proveïdors i clients
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada