En el passat blog
hem vist un exemple d’innovació de producte que possiblement doni
lloc a una empresa d’èxit. Però hi ha una altra manera d’innovar en les
empreses i és canviant el model de negoci.
Normalment, també es tracta de trobar necessitats insatisfetes dels consumidors o millorar substancialment la proposta de valor (oferint preus més competitius, per exemple, com han fet les línies aèries “low cost” gràcies a la seva reducció dràstica de costos). Un exemple el tenim en el sector de distribuïdors de productes d’oficina on Staples va crear supermercats especialistes en aquesta gamma de productes en el 1986 i avui dia, amb més de 2.000 centres en diversos països, és el líder del sector a nivell mundial.
Aquestes empreses
s’anomenen “disruptors” perquè “trastornen” o trenquen els esquemes
preestablerts. Un altre gran exemple és Amazon. En el 1995 les llibreries
tradicionals estaven a punt per a que aparegués un “disruptor”. Per
a donar un bon servei, un llibreter hauria de tenir milions de llibres, però,
de cada títol, exceptuant els pocs “best sellers”, en vendrà molts pocs
exemplars o pot ser cap en molts anys. Un problema inacceptable d’estoc .
Recordo quan per a comprar un llibre de ciència en anglès havies d’anar a la
llibreria Díaz de Santos al carrer Balmes on era molt difícil d’aparcar ni que
fos un moment i buscar la referència en una mena de llistí telefònic.
Aleshores, havies d’encarregar-lo i tardaven mesos en tenir-lo i havies d’anar-hi
una segona vegada a recollir-lo. Entendreu que vaig ser una de les
primeres persones a Catalunya a fer-me soci de Amazon pels avantatges obvis i,
endemés, Amazon t’oferia suggeriments d’altres llibres que mai hagués llegit si
no hagués estat per aquest sistema de recomanacions.
Amazon va néixer
amb la visió de ser la llibreria més gran del món, i més tard ésser el lloc on
es pogués comprar qualsevol cosa que algú volgués comprar per internet,
però aquesta visió s’ha anat ampliant i avui en dia deriva una bona part
dels seus ingressos, entre altres negocis, de la divisió de serveis web,
Amazon Web Services, que té 9 macro centres de dades amb centenars de milers de
servidors, un d’ells dedicat en exclusiva al govern dels E.U.A. amb qui acaba
de signar un contracte amb la CIA de 600 milions de dòlars. AWS té també 42
centres més repartits per diversos països i endemés de clients empresarials té
500 clients de diferents institucions governamentals.
Amazon avui dia
dóna feina a 90.000 empleats, la majoria en el seus centres logístics que
tenen ja una superfície de 6.500.000 m2 i és dels comerços al por menor grans
el que més creix.
El seu líder,
Jeff Bezos és una persona fanàtica del detall, centrat en la eficiència de les
seves operacions, però sobretot centrat en donar satisfacció als seus
clients. Per exemple, dels 452 objectius que declarava en la seva carta
als accionistes en el 2009, 360 estaven relacionats amb els clients. La
majoria de centres comercials usen la tecnologia per a millorar costos, però
Amazon ho fa, sobretot, per a millorar la experiència dels clients. Bezos
és una persona d’idees avançades dins del món americà i ha contribuït una bona
suma de diners en la campanya per a legalitzar el matrimoni gay, encara que no
li agrada pagar impostos. Amazon ha tingut alguns fracassos com las seves
inversions a pets.com (pet=animal domèstic) i no ha tingut gaire èxit a Xina.
La seva visió és
a llarg termini i s’ha enfocat al creixement multiplicant les vendes per 12 en
els darrers 10 anys amb marges baixos. A Wall Street rep crítiques ja que els
seus beneficis nets des de la seva fundació nom és han estat 1.900 milions de
dòlars. Apple fa en un trimestre el doble de beneficis que Amazon ha fet
en els darrers 10 anys. Amazon, però, es finança amb els proveïdors i clients i
la seva potència comercial ha estat reconeguda en el mercat ja que les seves
accions han crescut un 600% en els darrers cinc anys. La seva capitalització en
la borsa és avui de 125.000 milions de dòlars (la de la General Motors no
arriba a 50.000 milions).
Com sabeu, Bezos
ha decidit comprar el Washington Post per 250 milions de dòlars que equival a
un u per cent de la seva fortuna , ja que conserva el 20% de la seva empresa.
Bezos guarda
gelosament la seva intimitat i només concedeix entrevistes quan li convé pel
negoci, com en el llançament del Kindle, una altra de les seves visions:
aconseguir que es pugui obtenir qualsevol llibre en qualsevol idioma en 60
segons. Es de la opinió de que l’equilibri vida personal/feina és només
per aquelles persones que no estimen la seva feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada