“The single greatest instrument of change in today’s
business world, and the one that is creating major uncertainties for an
ever-growing universe of companies, is the advancement of mathematical
algorithms and their related sophisticated software”. Ram Charan, autor
del llibre “The Attackers’s Advantage”
No
sé si sabeu que Bon Iger, el president de Disney, és el principal responsable
del desenvolupament tecnològic de l’empresa. Va congeniar molt bé amb Steve
Jobs, l’altre president tecnològic i ara el seu successor, Tim Cook, l’ha
anomenat membre del consell d’administració d’ Apple. He recordat això al
llegir el títol d’un recent article de Ram Charan a Fortune: The Algorithmic
CEO. Fa uns quants anys, els directors de les empreses solien ser
enginyers. Desprès, amb una de les crisis del final del segle XX, van ser
els financers els principals executius. Més tard, en mercats cada vegada més
competitius i on els consumidors guanyen poder, han estat els de les àrees comercials
i de màrqueting. Ara, amb la cada vegada més present tecnologia, sembla que
seran els tecnòlegs els que dominaran l’escena. Sabeu que hi han més de 80 starts-up,
és a dir empreses emergents de recent creació, valorades en més de 1.000
milions de dòlars (la majoria als E.U.A., però alguna també a Xina i la majoria
fent ús intensiu de la tecnologia)?
Un
dels efectes més evidents de la tecnologia és amb la nova relació establerta
entre empreses i consumidors. Al principi de la revolució industrial la
relació entre els artesans i els seus clients era un a un. Desprès va arribar
la producció massiva i mercats massius, que ha donat lloc a la segmentació de
mercats i, ara, companyies com Amazon, gràcies a la tecnologia han pogut tornar
a tractar al consumidor com un individu, com a l’època artesanal. Això
facilita la presa de decisions, la detecció ràpida de canvis de tendències i
comportarà una dràstica reducció dels comandaments intermedis de les
empreses. Endemés, farà més fàcil mesurar l’assoliment dels
objectius per part dels empleats. Totes les organitzacions faran servir
algoritmes per a fer les decisions i això s’accentuarà en l’era de la
comunicació M2M (Machine to Machine).
Als
magatzems Macy’s, per exemple, la tecnologia fa possible la fusió de
l’experiència on line amb la de la tenda. Un clienta pot comparar
vestits per internet, provar-los a la tenda, passar la comanda mitjançant la tablet
i retornar el vestit en persona si no li acaba d’agradar. Els algoritmes
també decideixen quan falta estoc en una tenda si la peça ve de la plataforma
logística o d’una altra tenda i algoritmes geolocalitzadors presenten ofertes
específiques a consumidors que es troben prop de les tendes.
Les
companyies industrials, com General Electric, també s’han sumat al carro
tecnològic. Donen als clients, fent servir processos analítics avançats,
informació de quan els serà necessari fer un manteniment dels seus
equips. Dels 250 mil milions de dòlars que GE té en comandes de serveis,
els dos terços són fruit de les seves eines matemàtiques d’anàlisi
desenvolupades per l’empresa.
Nota:
La principal font d’aquest bloc és l’article de Ram Charan a la
revista Fortune, número 2 de l’edició europea del 2015. També he agafat detalls
de la biografia de Bob Iger.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada