Els
darrers anys hem vist com s’han creat nous sectors tecnològics que han donat
lloc a noves empreses que avui dia s’han convertit en gegantines. El sector de
l’electrònica, el dels ordinadors personals, la telefonia mòbil, internet, els smartphones,
la biotecnologia, etc.
Això
passa quan certs avenços en diferents camps convergeixen en un moment donat. És
el que va passar amb l’internet en el 1995, el que podríem anomenar el “moment Netscape”.
Va ser quan l’empresa que tenia el navegador Netscape va sortir a
borsa, en l’època en que ja existia una xarxa patrocinada pel govern dels
E.U.A., Tim Berners-Lee feia poc que havia inventat la World Wide Web al CERN i
els PCs i el software corresponent estaven ja força desenvolupats.
Avui
en dia, empreses com Space X i Virgin estan abaratint els costos dels
llançaments espacials, aviat amb coets recuperables, al mateix temps que
augmenta l’ús dels smartphones i la tecnologia que han contribuït
a desenvolupar, i s’estén el cloud computing i el big data.
L’espai és la nova internet. No es tracta de viatjar a una altra galàxia o a un
planeta germà de la Terra, sinó simplement del diners que es poden obtenir a
500 km de la superfície de la Terra en els propers cinc anys. Google i Fidelity
acaben d’invertir 1.000 milions de dòlars en l’empresa Space X de l’empresari
visionari Elon Musk (el de Tesla). Richard Branson de Virgin Galactic
s’ha unit al fabricant de xips pels smartphones, Qualcomm, per a
desenvolupar una xarxa de 2.400 satèl·lits per oferir serveis d’internet d’alta
velocitat a tots els racons del planeta. Google i Space X van darrere de la
mateixa gallina dels ous d’or.
Fins
fa poc un llançament espacial costava uns 300 milions de dòlars fent prohibitiu
el llançament massiu de satèl·lits i, endemés aquests eren pesats. Per això la
xarxa Iridium que pretenia donar cobertura mundial de telefonia mòbil va
fracassar. Els avenços tecnològics que ha provocat la fabricació massiva de smartphones
han fet que avui es puguin fabricar satèl·lit s a preus molt econòmics de la
grandària d’una capsa de sabates. Es preveu que el cost del llançament de
satèl·lits s’abarateixi en un factor de 10.000 en els propers anys.
Planet
Labs ja està enviant petits satèl·lits a l’espai per a observar la Terra i que
no solament oferiran dades sobre el temps o les collites sinó que seran usades
de formes insospitades i donaran lloc a noves empreses, de la mateixa manera
que en el 1995 ningú va imaginar el que seria Facebook 20 anys desprès. En el
1995 Amazon només venia llibres, alguns periòdics començaven a posar alguna
notícia a la xarxa, no existien ni els blocs, ni les xarxes socials ni la
música en streaming ni el software com a servei. Podeu imaginar
quines empreses sorgiran en els propers 10 anys al caliu dels avenços en
l’espai? El turisme espacial serà, sens dubte, una d’elles.
Nota: la font d’aquest bloc és l’article del
periodista Kevin Maney a Newsweek
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada