En el seu llibre “Mathematics and the Real World” Zvi
Artstein explica algunes anècdotes sobre matemàtiques. En un món hiperconnectat
digitalment, com es que els matemàtics sovint viatgen milers de kilòmetres per
a parlar amb col·legues? Diu que en la fase creativa/intuïtiva no hi ha cap
tecnologia que substitueixi les converses cara a cara. Cita un exemple curiós.
Diu que, sovint, un col·lega entra al seu despatx per a mostrar-li un raonament
matemàtic i li ajudi a veure que no s’ha equivocat o a on s’ha encallat. Es
inútil que li digui que ell no és coneixedor del tema. El col·lega omple la
pissarra amb totes les seves fórmules i deduccions i, desprès d’una estona,
sense que ell hagi dit una sola paraula, s’atura, pensatiu, i diu: “Moltes
gràcies, ara entenc el què ha passat. M’has ajudat molt”. I és veritat,
el fet de que l’hagi escoltat una persona que pot tenir només una lleugeríssima
idea del que ha estat parlant ha estat una gran ajuda.
El pensament intuïtiu treballa en el subconscient i els
exemples explicats per Poincaré i Hadamard ho posen de manifest. La solució pot
aparèixer en el moment més insospitat, quan els matemàtics pugen a un autobús
anant a una excursió o quan s’estan afaitant. Naturalment la solució no surt
d’aquesta forma espontània sinó que han estat treballant intensament en el
problema.
Una altra cosa que ajuda a trobar una solució és saber
que la solució existeix, per exemple quan algú ja ha demostrat un teorema a
vegades algú troba una solució molt més senzilla que la original. Un exemple
notable és el del famós matemàtic John Milnor quan era estudiant i es va quedar
dormit en una classe, mentre el professor explicava a la pissarra un problema
obert. Al despertar-se va mirar la pissarra i va pensar que era un exercici que
el professor havia posat a la classe per a la propera setmana. La setmana
següent va arribar a la classe amb la solució.
Paul Ërdos, un dels matemàtics més viatjats i més
prolífics va definir una vegada un matemàtic com una màquina en que li poses
cafè i per l’altra banda surten teoremes. Ërdos oferia premis de 100 dòlars
a matemàtics que trobessin la solució de problemes. Quan li van preguntar si
tenia prou diners per a pagar a tots els que li presentaven la solució va dir
que els donava un xec i tenia l’esperança de que no el cobressin i guardessin
la seva signatura (ell era molt conegut). Ërdos es famós entre altres coses
perquè va col·laborar amb molts matemàtics i això ha servit per a fer una
classificació. Si un matemàtic té el número d’Ërdos 1 vol dir que ha
col·laborat amb ell, si té el número 2 vol dir que ha col·laborat amb algú que
té el número 1, etc.
Un altre exemple divertit és el del medalla Fields Steve
Smale. Li van donar una beca per a dedicar l’estiu a la recerca i la institució
que li havia donat la beca va descobrir que havia passat l’estiu a les platges
de Rio de Janeiro i li van demanar que tornés els diners. Ell va dir que de fet
estava treballant quan estava estirat a la sorra i, de fet, va ser allí on va
fer algunes de les seves millors contribucions. Va demostrar-ho davant del
comitè que investigava el cas i a aquest no li va quedar més remei que
admetre-ho.
Nota: La font d’aquest bloc és el
llibre de Zvi Artstein “Mathematics and the Real World”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada