Segons
Bertram Malle, professor de Brown University està cada dia més acceptat que la
intel·ligència artificial no provindrà tant d’una bona programació com de
l’aprenentatge. El cervell humà és la màquina més poderosa d’aprenentatge en
l’univers, almenys pel que coneixem. Però els humans naixem ignorants i tenim
una gran necessitat dels altres per adquirir coneixement i habilitats.
Si
els robots s’han d’integrar a la societat humana han de ser capaços d’aprendre
quasi tan bé com ho fan els humans. Però aquí apareix un problema i és que
caldrà limitar com aprenen i de qui. En la pel·lícula Chappie un robot aprèn d’un grup de criminals. Una solució seria
programar els robots de forma que el programa els impedeixi aprendre coses
socialment no desitjables.
Una alternativa seria
programar-los un petit nombre de normes bàsiques i deixar que aprenguin de la
comunitat on s’integrin. Seria una forma d’actuar democràtica. Imaginem que una
persona vol ensenyar el robot a robar i l’altra a compartir. El robot
interrogaria al conjunt de la comunitat per saber a quina persona havia de fer
cas. Si suposem que les normes morals són les de la majoria de la
comunitat i que les opinions de la majoria guien també a les persones, aquesta
podria ser una de les normes que haurien de complir els robots: fer el que
dicti la majoria.
No correm el risc de que
aquests robots intel·ligents vulguin fer-se els amos del món? Sempre podem
programar-los per a que siguin prosocials i de que, d’aquesta manera, siguin
més consistents que els propis humans amb qui les tendències prosocials sovint
entren en conflicte amb els interessos individuals.
Hi ha, però el perill de
que si grups humans entren en conflicte, els robots de cada grup també
desenvolupin la mateixa animadversió. Tot això són opinions d’aquest professor
de Brown que, en qualsevol cas, hi estiguem o no d’acord, són motius de
reflexió.
Com veieu, ens
enfrontarem aviat a nous problemes provocats pels grans avenços tecnològics.
Ara mateix ja hi han pensadors que volen prohibir les armes intel·ligents, uns
sistemes que faran les decisions de qui matar de forma autònoma. Per això hi ha
qui proposa revifar l’estudi de les humanitats, ja que els científics i
tecnòlegs, per ells mateixos potser no seran capaços de decidir sobre aquestes
qüestions ètiques i necessitaran el concurs de filòsofs, sociòlegs, psicòlegs,
etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada